Saturday, November 2, 2013

Fredag 2013-11-01 Belomorsk - Kandalaksha - Rovaniemi - Luleå - Örnsköldsvik

Dags att lämna landet bakom sig och återvända till verkligheten.

Dubbelkoll av alla "dokjumienta" vi måste ha vid utpassage genom tullen. Pass med visum, litet papper om inpassage (som måste med vid utpassage), intyg på vilka hotell vi stannat vid, och sjukförsäkringsintyg.

 Vita havet, och samtidigt kolahalvön!! CHECK

 

En kul story när vi tankade fullt för sista gången och skulle fynda några souvenirer på macken. I Ryssland går man in och betalar i förväg, sedan får man växel efter man tankat. Fredrik som blivit världsvan under vår resa vinkar till kassan i en hejande gest och drar av ett "Spatziba".
"Hej" på ryska är privet, medans vår vän just sagt "tack" :) En del gapskratt på plats sen vi båda kommit överens om vad som egentligen sagts.

Lastbilskontroll, och resans andra AK47 bevittnades.



Dis och dimma men sol i blick

 Vi svängde in vid en by för att se om det fanns några souvenirer att köpa. Hittils hittade jag bara en babushka docka som köptes på en mack :)

Skylten löd typ "samarbete mellan EU och staten för att göra fin stad"


 Kan väl inte säga att de lyckats
 



Restaurang tror jag, vi sparade oss till Finland.


Det första jag tänkte när jag såg dessa hus, och var de låg, var filmen Chernobyl Diaries. Inför en rysslandsresa rekommenderar jag starkt att man ser den och förbereder sig :)


http://www.imdb.com/title/tt1991245/

Obs spana in vilken bil de kör :)







En kiosk. De hade inte klistermärken eller andra vykort än för födelsedagar. Bummer.



 En av fördelarna med baksätet igen, benutrymme.


Fullt ös karatemedvetslös mot tullski.


Det råder hyffsat strikt fotoförbud i tullen och jag hade inte tänkt testa. Det tog 45 minuter inkl ett stopp i tax-free. Vidare med hög hastighet mot Rovaniemi där vi tänkte äta. Fredrik som tyckt att fartkameraskyltar bara är på skämt, stog på då han inte sett en enda kamera längs vägen.
Bra att han saktade ner när vi kom in i tätort då


Självklart val av matstopp



Tjena.

 

 Tomteutställning


Självklart avslut med tomten. Han pratade Svenska och tyckte vår resa var imponerande. Vi fick några klistermärken att pimpa bilen med.


 Och jävlar om jag inte får en tvåpelarlyft i julklapp nu! Slut på reseberättelsen, skriv en kommentar så får jag det på mailen om det är nåt.





Visa Körbeskrivning till Luleå på en större karta

1 comment:

Anonymous said...

Imponerande resa och jättekul berättelse! /Nina