Mekat lite för att få ordning på oljeläcket, som kommer nånstans i bakkant på toppen.

Började med att demontera pulsair-arrangemanget

Fyra m6 och så var det tätt

Så togs tre felkällor hand om, detta är kåpan som sitter i bakkant på toppen, med fäste för fördelare och oljetrycksgivare (två kandidater förutom packningen till kåpan)

Både oljetrycksgivaren och fördelaren hade inget spill omkring sig, extratätades ändå.

Återmonterad, får sitt oljetryck av kamaxeln som synes enligt bilden. Förstora och titta på den vänstra pinnbulten till ventilkåpan så syns oljeläcket, en spricka i toppen mellan de röda linjerna.... inget glatt men rätt vad det är så går det att lägga igen med tigsvets och i annat fall finns det topplock lite här och var.
Tätade runtom lambdamuttern också, alltid nåt.

När ändå grenröret var nere testade jag med upponervänt för att se hur det skulle bli med turbo på, verkar vara väldigt enkelt att göra en adapter till turbon och downpipe ovanpå allt och rakt ner bakom grenrören. Fast det blir efter oljeläcksfixet.
1 comment:
bilis bilis bilis
Post a Comment