Tuesday, February 16, 2010

Till Johan

Vet inte om du drar från övik eller sthlm, jag flög iaf med norwegian till Salzburg och tog tåg därifrån. Kolla http://www.norwegian.se/flyg/lagpris/ det är billigast på onsdagar :) Tåget tar 3 timmar och kostar 470kr.
Man kan ju flyga till Insbruck eller Zurich också, de två ligger närmare. Tåget kollar du på www.oebb.at (till st anton am arlberg)

Här satte jag ut några ställen innan jag åkte
http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=103190994579321106632.00047d0e85a1805c6a7f7&ll=47.138067,10.26475&spn=0.041395,0.111666&z=14


En till karta
http://www.stantonamarlberg.com/images/stories/pdf-dateien/ortsplaene/op-stanton-stchristoph.pdf

Jag bodde på Haus Gruber grönt hus, man har eget rum och delar två kök, två dusch och två toa med resten typ 20 svenskar men det är råttor som springer runt och ganska kallt, vettefan om jag rekommenderar det om man är ett gäng som åker. Klockrent för mig som for dit sjäv att träffa schyssta säsongare helt klart.

Kolla också röda sängen där är det bed&breakfast för 40e, är ni inte så länge är det ju värt att äta frukostbuffe varje dag istället för att laga mat...

Eller maila turistinformationen och säg vi är xx stycken ungdomar xx år gamla som ska ner dom här datumen vad har ni för billigt boende så tipsar de, går säkert att boka via dom också (skriv på engelska tyska behövs inte). Det är tillräckligt centralt att bo i Nasserein, St.jakob innan kyrkan funkar också. Går bussar ganska ofta men man får gå eller ta taxi mitt i natten. Finns nån nattbuss också men jag åkte aldrig den.

Ska du kolla internet (och har med egen dator) så gå till arlrock ovanpå tågstationen typ, man måste köpa nåt så en kaffe sen kan du sitta o nörda. Har du ingen dator med dig kan du gå till mailbox inne i stan.

Ställen att supa på som jag var på: Scottys, Platzl, Funky Chicken, Kandahar typ i den ordningen (nån som kan bättre får rätta mig)

Som det står är det goda burgare på burgerstop, MEN det är lätt värt att köpa två burgare från charkdisken inne på spar eller nach&fich(stavning?) billigare.

Om du ska laga egen mat och bor i St.Jakob är det billigast på mpreis
Rätt neråt från st.jakober dorfstrasse (vägen genom st jakob) mot stora vägen så ser du det. Bussen går förbi där också. Annars spar eller nach&flich.


På torsdag MÅSTE!!! du gå på afterskin på Krazy Kanguru (ovanför början på Galzigbahn- och gampen- liftarna). Det är vid den första restaurangen på vänster när du åker nerför pist 21 (som foppa nu kommer du ihåg det)

Bästa röjet jag varit på i afterski-sammanhang (nedervåningen)

Öl på krogen ~5e, öl i butik 0.5e, ugnspizza 1e, två par sniktofflor 1e... det är billigare än i Sverige. Om nån är i vår ålder och ser svensk ut så mest troligt är det en svensk, snacka då svenska :)

Åk inte i skogen där det är avspärrat med linor (50 000 i böter), I Rendl är parken(jag var aldrig dit, åkte överallt och sen hängde jag med säsongarna lite och åkte orörd offpist). Under valfagerliften knäckte jag ryggen, har ont än :) Åk inte ensam och bli inte begravd under en lavin utan att du och kompisarna har lavinsändare spade och sond för då är det kört.

Här är också en massa bra läsning, sök där på forumet eller fråga mig om det är nå mer
http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=55780

No comments: